Bolesť kolena – príčiny a možnosti liečby

Kopanie do loptyJe ťažké vysporiadať sa s akýmkoľvek typom bolesti. Bolesť kolena môže mať nepriaznivé účinky, pretože môže limitovať vašu schopnosť zohýnať sa alebo pohybovať sa spôsobom, na aký ste boli zvyknutý. Spôsobuje obrovský diskomfort. Nebudete dokonca schopný robiť ani to, čo vyzeralo predtým ako jednoduché domáce práce, pretože v dôsledku bolesti sa budú zdať ako veľmi náročné. Výskum dokázal, že približne 30% ľudí, ktorí navštevujú každoročne lekára, trpí bolesťami kolien.

Koho postihuje najčastejšie

Ľudia, ktorí najviac trpia bolesťami kolien, sú športovci, ale tento stav postihujú aj bežných ľudí. Jednou z hlavných príčin tejto bolesti sú náhle a trhavé pohyby. Najmä športovci často vykonávajú náhle pohyby, ktoré môžu prispieť k rozvoju bolesti v oblasti kolena. Keďže koleno je kĺb, je veľmi náchylné k bolesti, pretože náhle pohyby môžu mať vážne dôsledky, ktoré môžu spôsobovať silné bolesti.

Ďalším bežným dôvodom bolesti kolena je zranenie. Veci, ako napr. zlé dopady, pády, potknutia sa i nehody, môžu mať za následok poškodenie kolena. Športovci sú veľmi náchylní k zraneniam kolena, pretože sú vždy proaktívni. Basketbalisti majú napr. sklon k poraneniu predného skríženého väzu (ACL), ku ktorému dochádza vtedy, keď sú poškodené väzy nachádzajúce sa v holennej a stehennej kosti. Ľudia, ktorí vykonávajú opakujúce sa, namáhavé aktivity, ako je napr. cvičenie „jumping jacks“ bez odpočinku, majú tiež vysokú pravdepodobnosť preťaženia.

Zápal šľachy je ďalším faktorom spôsobujúcim závažnú bolesť kolena, ako to uvádza aj https://www.klbovebolesti.sk/bolest-kolena/ ale aj https://www.emedicinehealth.com/knee_pain_overview/article_em.htm. Keď sú šľachy presilené, tak sú citlivé na infekcie, ktoré môžu spôsobiť obrovské bolesti v oblasti kolena. Osteoartritída, degeneratívne ochorenie, ktoré bežne postihuje ľudí vo veku 50 +, je taktiež jednou z najčastejších príčin bolesti kolena. Ide o prirodzenú poruchu a zvyčajne k nej dochádza v dôsledku zhoršenia kvality chrupavky z dôvodu neustáleho používania.

Fyziológia

Stojka na hlaveKoleno je kĺb a preto podporuje hmotnosť tela pohybom, ktorý je viac obmedzený v porovnaní s ostatnými kĺbmi. Potrebuje byť stabilný a musí sa dať plne natiahnuť pre narovnanie nohy. Ak má obmedzenú flexibiltu, ktorú svaly potrebujú na podporu iných častí tela, budete trpieť bolesťami v oblasti kolena. Taktiež budú potom namáhané väzy, ak sa bude koleno knísať zo strany na stranu a výsledkom bude množstvo pnutia a bolesti v oblasti kolena.

Ak chcete predísť bolesti kolena, musíte prestať vykonávať činnosti, ktoré zhoršujú bolesť, či už okamžite alebo po určitom čase. Ak je bolesť výsledkom nedávneho zranenia, bolesť môžete znížiť využitím elastickej bandáže. Pri chôdzi vám zase pomôže znížiť bolesť chodecká palička. Palicu môžete použiť na opačnej strane kolena alebo v ruke, ktorá je na strane boľavého kolena.

Cvičenie

Cvičenie vám taktiež zmierni bolesť. Cvičenia by ste však mali začať robiť pomaly a vykonávať ich niekoľkokrát denne, ak to viete zvládnuť. Jedným z najlepších cvičení, ktoré môžete vykonávať, ak máte bolesť v hornej časti kolena, je plávanie. Jedná sa o cvičenie pri ktorom neprenášate váhu, a preto nebude namáhať vaše kolená. Pri plávaní musíte venovať veľkú pozornosť narovnávaniu i ohýbaniu nohy.

Keď máte bolesť kolena, tak i spôsob sedenia môže spôsobovať problémy, takže si budete musieť sadnúť vhodným spôsobom. Dávajte si pozor na polohy, pri ktorých budete mať kolená vo veľmi ohnutej pozícii. Ak sedíte po dlhšiu dobu, uistite sa, že noha je narovnaná tak, aby bolo jabĺčko uvoľnené, čím sa zmierni tlak.

Ak sa bolesť nedá zvládnuť, budete musieť vyhľadať odbornú pomoc, aby ste sa vyhli situácii, že situácia sa zhorší a náklady na liečbu sa predražia. Ale i pri liečbe vám cvičenia pomôžu k rýchlejšiu uzdraveniu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *