Kŕčové žily: 10 Potravín, ktorým by ste sa mali vyhýbať

Ležiaca ženaKŕčové žily alebo pavučinové cievky (nazývané kvôli ich klastrovému vzhľadu) sa obvykle objavujú pri vonkajšej vrstve kože, a tak ich môžete jednoducho spozorovať. Veľkosti kŕčových žíl sa líšia, môžu byť pomerne malé, či veľmi veľké.

Presná príčina vzniku kŕčových žíl nie je známa. No čo veda vie je, že vznikajú kvôli nahromadeniu neokysličenej krvi v žilách.

Niektoré štúdie, ktoré nájdete na nakrcovezily naznačujú, že takéto cievne pavučinky sú jednoducho prirodzene slabé žily a môžu byť ľahko zdedené. Ďalšie príčiny vzniku kŕčových žíl sú: pravidelné dlhé státia či sedenia, obezita, vek (môžu sa stať viditeľnejšími s pribúdajúcimi rokmi) a tehotenstvo. Vo veľmi zriedkavých prípadoch sú pavučinové cievky spôsobené nádormi v panve. Hneď ako si to človek všimne, je najlepšie aby čo najskôr navštívil lekára pre správnu diagnózu a následnú liečbu.

Kŕčové žily nemožno vyliečiť úplne, no ich liečba môže prebehnúť úspešne. Liečba kŕčových žíl sa sústreďuje na zmiernenie bolesti a komplikácií spôsobených týmto stavom, a to napríklad skleroterapiou. Skleroterapia je liečebná procedúra využívajúca soľný roztok vstreknutý priamo do krvi, čo umožní krvi tiecť cez zdravé žily. Ďalšia metóda liečby je využitie kompresných pančúch na zmiernenie bolesti. Pacient by sa mal vyhýbať prekríženým nohám v sede a dlhodobému státiu v jednej polohe. Aj pravidelné cvičenia a strata váhy môžu pomôcť. Jestvujú extrémne prípady, kedy sa vyžaduje operácia.

Je veľmi dôležité, aby si človek zvolil to správne jedlo, aby človek nezhoršil stav či nedopomohol k jeho vzniku. Strava hrá jednu z hlavných úloh v tomto smere, to je aj dôvod zostavenia zoznamu potravín ktorým by sa človek mal vyhýbať ak trpí kŕčovými žilami.

RAFINOVANÁ MÚKA A ZRNÁ

Vláknina je veľmi dôležitá vo formácii stien žíl a v správnej funkčnosti krvného obehu. Vláknina zabraňuje zápcham a formáciám krvných zrazenín. Zvyčajne sú zrná (nerafinované) brané ako dobrou stravou v prípade prítomnosti kŕčových žíl. Rafinované zrná na druhej strane majú ich vlákninový obsah odstránený. Potraviny ako rafinované cestoviny, biela ryža a iné biele potraviny by nemal človek jesť, najmä ak trpí kŕčovými žilami.

CUKOR

Spracované zrná sa v krvi chovajú rovnako ako cukor, a teda niet divu prečo je rafinovaný cukor na zozname potravín ktorým by sa mal človek vyhýbať. Vysoký príjem rafinovaného cukru nielenže vedie k obezite (čo je jeden faktor v tvorbe kŕčových žíl), ale taktiež vedie k rôznym iným zdravotným komplikáciám. Rafinovaný cukor je chudobný na vlákninu, čo môže viesť k zápche.

POTRAVINY BOHATÉ NA SODÍK

Zdravé jedloNadmerný príjem sodíku môže viesť k retencii vody v tele, to je na to aby telo bolo schopné zbaviť sa tohto nadmerného obsahu sodíka v bunkách, čo koniec koncov zvyšuje množstvo krvi v žilách. Väčšie množstvo krvi znamená zvýšený tlak vyvíjaný na žily, čo zoslabuje steny a tak podporuje vznik slabých a rozšírených kŕčových žíl.

ALKOHOL

Nadmerný príjem alkoholu môže viesť k uvoľňovaniu vysokých hladín inzulínu rovnako ako v prípade príjmu potravín bohatých na sacharidy a cukry. Nadmerná konzumácia alkoholu môže viesť k žilovým poruchám. Ak je v tele vysoký obsah inzulínu, telo už nie je schopné zbaviť sa sodíka, čo zvyšuje obsah vody v tele. Alkohol taktiež dokáže ovplyvniť. Alkohol je schopný ovplyvniť spôsob akým cirkuluje telo krv, nakoľko útočí na schopnosť obličiek čistiť krv od toxínov a iných nečistôt. To spôsobuje tuhšiu krv, čo väčšmi zoslabuje žily v nohách.

SOLENÉ POTRAVINY

Solené potraviny či potraviny obsahujúce priveľa soli môžu len zhoršiť kŕčové žily.

ZELENÉ ZELENINY

Nakrájana uhorkaVitamín K je známy tým, že zráža krv. No pokiaľ je v krvi príliš veľa vitamínu K, robí to krv hustejšou a to robí obeh krvi obtiažnejším. Niektoré zelené zeleniny ktorým by sa mal človek vyhýbať: ružičkový kel, špenát, kalerábové listy a karfiol.

Nakoľko je obezita jedným z hlavných príčin vzniku kŕčových žíl, nasledujúce potraviny by nemali byť zahrnuté do jedálnička pokiaľ chce človek stratiť váhu a zabrániť vzniku či zhoršeniu kŕčových žíl:

SÓJOVÁ OMÁČKA

Na to, aby človek zabezpečil zdravý vaskulárny systém, je veľmi dôležité udržať vysoké hladiny draslíka a nízke hladiny sodíka. Tzn. vyhýbajte sa sójovej omáčke.

PLNOTUČNÉ MLIEKO

Získanie váhy môže viesť k zvýšenému tlaku na žily v nohách, čo zvyšuje riziko vzniku kŕčových žíl. Udržiavajte rozumný príjem kalórií, majte pestrofarebné jedlá a tanier naplňte živinami. Ak sa chcete vyhnúť neustálym pridávaním na kilách, vyhýbajte sa plnotučným mliekam a iným produktom z plnotučného mlieka.

Medzi iné patria:

TROPICKÉ OVOCIA

OVOCNÉ ŠŤAVY

Zoznam vhodných potravín je tu.

Bolesť kolena – príčiny a možnosti liečby

Kopanie do loptyJe ťažké vysporiadať sa s akýmkoľvek typom bolesti. Bolesť kolena môže mať nepriaznivé účinky, pretože môže limitovať vašu schopnosť zohýnať sa alebo pohybovať sa spôsobom, na aký ste boli zvyknutý. Spôsobuje obrovský diskomfort. Nebudete dokonca schopný robiť ani to, čo vyzeralo predtým ako jednoduché domáce práce, pretože v dôsledku bolesti sa budú zdať ako veľmi náročné. Výskum dokázal, že približne 30% ľudí, ktorí navštevujú každoročne lekára, trpí bolesťami kolien.

Koho postihuje najčastejšie

Ľudia, ktorí najviac trpia bolesťami kolien, sú športovci, ale tento stav postihujú aj bežných ľudí. Jednou z hlavných príčin tejto bolesti sú náhle a trhavé pohyby. Najmä športovci často vykonávajú náhle pohyby, ktoré môžu prispieť k rozvoju bolesti v oblasti kolena. Keďže koleno je kĺb, je veľmi náchylné k bolesti, pretože náhle pohyby môžu mať vážne dôsledky, ktoré môžu spôsobovať silné bolesti.

Ďalším bežným dôvodom bolesti kolena je zranenie. Veci, ako napr. zlé dopady, pády, potknutia sa i nehody, môžu mať za následok poškodenie kolena. Športovci sú veľmi náchylní k zraneniam kolena, pretože sú vždy proaktívni. Basketbalisti majú napr. sklon k poraneniu predného skríženého väzu (ACL), ku ktorému dochádza vtedy, keď sú poškodené väzy nachádzajúce sa v holennej a stehennej kosti. Ľudia, ktorí vykonávajú opakujúce sa, namáhavé aktivity, ako je napr. cvičenie „jumping jacks“ bez odpočinku, majú tiež vysokú pravdepodobnosť preťaženia.

Zápal šľachy je ďalším faktorom spôsobujúcim závažnú bolesť kolena, ako to uvádza aj https://www.klbovebolesti.sk/bolest-kolena/ ale aj https://www.emedicinehealth.com/knee_pain_overview/article_em.htm. Keď sú šľachy presilené, tak sú citlivé na infekcie, ktoré môžu spôsobiť obrovské bolesti v oblasti kolena. Osteoartritída, degeneratívne ochorenie, ktoré bežne postihuje ľudí vo veku 50 +, je taktiež jednou z najčastejších príčin bolesti kolena. Ide o prirodzenú poruchu a zvyčajne k nej dochádza v dôsledku zhoršenia kvality chrupavky z dôvodu neustáleho používania.

Fyziológia

Stojka na hlaveKoleno je kĺb a preto podporuje hmotnosť tela pohybom, ktorý je viac obmedzený v porovnaní s ostatnými kĺbmi. Potrebuje byť stabilný a musí sa dať plne natiahnuť pre narovnanie nohy. Ak má obmedzenú flexibiltu, ktorú svaly potrebujú na podporu iných častí tela, budete trpieť bolesťami v oblasti kolena. Taktiež budú potom namáhané väzy, ak sa bude koleno knísať zo strany na stranu a výsledkom bude množstvo pnutia a bolesti v oblasti kolena.

Ak chcete predísť bolesti kolena, musíte prestať vykonávať činnosti, ktoré zhoršujú bolesť, či už okamžite alebo po určitom čase. Ak je bolesť výsledkom nedávneho zranenia, bolesť môžete znížiť využitím elastickej bandáže. Pri chôdzi vám zase pomôže znížiť bolesť chodecká palička. Palicu môžete použiť na opačnej strane kolena alebo v ruke, ktorá je na strane boľavého kolena.

Cvičenie

Cvičenie vám taktiež zmierni bolesť. Cvičenia by ste však mali začať robiť pomaly a vykonávať ich niekoľkokrát denne, ak to viete zvládnuť. Jedným z najlepších cvičení, ktoré môžete vykonávať, ak máte bolesť v hornej časti kolena, je plávanie. Jedná sa o cvičenie pri ktorom neprenášate váhu, a preto nebude namáhať vaše kolená. Pri plávaní musíte venovať veľkú pozornosť narovnávaniu i ohýbaniu nohy.

Keď máte bolesť kolena, tak i spôsob sedenia môže spôsobovať problémy, takže si budete musieť sadnúť vhodným spôsobom. Dávajte si pozor na polohy, pri ktorých budete mať kolená vo veľmi ohnutej pozícii. Ak sedíte po dlhšiu dobu, uistite sa, že noha je narovnaná tak, aby bolo jabĺčko uvoľnené, čím sa zmierni tlak.

Ak sa bolesť nedá zvládnuť, budete musieť vyhľadať odbornú pomoc, aby ste sa vyhli situácii, že situácia sa zhorší a náklady na liečbu sa predražia. Ale i pri liečbe vám cvičenia pomôžu k rýchlejšiu uzdraveniu.

Ako vyliečiť haluxy a deformované palce

Zahrabané nohyNaše nohy a chodidlá sú prírodne navrhnuté na maximálnu stabilizáciu a mobilitu, zatiaľ čo palce sú dôležité pre zdravú funkčnosť chodidiel. Rovnako ako ostatné časti našich chodidiel, palce sú akousi komplexnou štruktúrou ktorá nám pomáha udržať sa v balanse počas behania či chodenia. Avšak denné cestovanie a stres spoločne s nevhodnou/nedostatočnou starostlivosťou môžu mať deformačný dopad na túto dôležitú časť tela. Dôsledok týchto faktorov je bolesť ktorou človek trpí, z rôznych chodidlových a členkových porúch ako napr. deformované či vybočené palce, prípadne haluxy (hallux valgus). Tieto dve poruchy sú tými najčastejšími. Je dôležité informovať sa o príznakoch, príčinách vzniku a liečbe na halluxvalgus.sk.

Deformované palce

Táto porucha je známa ako kladivkové prsty. Pri tejto poruche sa všetky palce okrem veľkého krčia, čo spôsobuje permanentný ohyb týchto palcov smerom dole a takáto formácia pripomína kladivo. Takéto palce môžu byť pomerne bolestivé kvôli tlaku vyvíjanému na kĺby.

Kladivkové palce môžu byť spôsobené nevhodnou obuvou, čo núti palce byť v ohnutej pozícii. Takáto poloha skracuje svaly na palcoch, čo vrcholí v bolestivej deformite. Deformované palce sa často vyskytujú spoločne s inými poruchami chodidiel, napr. s vybočenými palcami. Môžu sa vyskytnúť aj v dôsledku nervového poškodenia, reumatoidnej artritídy, cukrovky či osteoartrózy.

Na zmiernenie bolesti a tlaku spôsobeného touto poruchou, je potrebné aby ste začali nosiť vhodnú obuv, so širokým priestorom pre vaše palce. Rôzne ortopedické pomôcky od pien po vložky či separátory môžu pomôcť zmierniť bolesť a nepohodlie. Najlepšie je navštíviť odborného lekára čo najskôr, aby človek zistil vhodnú liečbu na zdeformované palce a tak zabránil chirurgickému zákroku, ten sa stane nevyhnutným ak sa palce stanu bolestivejšími a tuhšími.

Haluxy (vybočený palec)

Hallux Valgus je ďalším bežným problémom ktorý vyžaduje lekárske ošetrenie. Je ľahké spozorovať vybočený palec, nakoľko je na boku chodidla viditeľný ‚výrastok‘. Práve deformácia kĺbu a kostí veľkého prsta je to, čo spôsobuje bolesť počas hýbania sa. Štúdiami sa zistilo, že táto deformácia je častejšia u žien, s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobená druhom topánok.

Avšak tento problém je často aj dedičný. Príznaky tejto deformácie sú rôzne, od zápalu, po podráždenú kožu, bolesť či začervenanie vôkol už spomenutého výrastku. Veľký palec je nahnutý smerom k ostatným palcom a počas pohybu spôsobuje bolesť kvôli vyvíjanému tlaku. Vybočené palce sa často objavujú aj keď šľachy a väzy nefungujú tak ako by mali. Iné príčiny vzniku je abnormálna kĺbová štruktúra, ploché nohy a genetické faktory. Priúzke topánky môžu zhoršiť problém. Ak je táto deformácia odignorovaná, môže viesť až k artritíde kĺbu veľkého palca.

Nosením širšej obuvi spoločne s extra vložkou a ortopedickými pomôckami môžu pomôcť v liečení tejto deformácie. Na výber sú taktiež palcové separátory, korektory, bandáže či iné pomôcky. Ak je deformita vážnejšia, je doporučené navštíviť spôsobilého odborného lekára čo najskôr, aby sa vykonala operácia. Takáto operácia zahŕňa odstránenie kostného zväčšenia (výrastku) na boku chodidla, napravenie abnormálneho vychýlenia palca a jeho následné narovnanie. Zdravie, vek a životný štýl zohrávajú veľkú úlohu pri rozhodovaní, či váš stav vyžaduje operáciu haluxov alebo nie.

Ako sa zbaviť mykózy nôh

Domáci receptAk hľadáte liek, ktorý je schopný zbaviť vás mykózy nôh či hľadáte jednoduchý spôsob ako zabrániť vzniku tohto stavu, už nemusíte hľadať ďalej. Tak ako to je so všetkými chorobami, najlepší liek na ne je prevencia.

Na to, aby ste sa vyhli možnosti infikovania sa húb ktoré spôsobujú mykózu nôh, je potrebné dbať na viacero faktorov. Na tieto faktory je podľa odborníkov z www.plesen-na-nohach.sk potrebné dbať aj keď mykózu nôh nemáte, alebo si ju liečite, alebo ste sa jej už zbavili.

  • Vždy noste čisté ponožky a topánky, taktiež pomáha nosiť topánky len raz za deň, aby sa vyvetrali, či nosiť pár ponožiek len raz, nezáležiac na tom, či sú čisté alebo nie. Vyhýbajte sa úzkym topánkam ak sa vaše chodidlá potia. Aplikujte púder ak potrebné.
  • Vždy sa uistite, že sú vaše chodidlá v čistote a suchu. Vlhké, špinavé a teplé miesta sú rajom pre plesne a takéto prostredie len zhoršuje už zlý stav. Mykóza nôh je zvyčajne spôsobovaná plesňou ktorá práve obľubuje tieto prostredia, to je aj dôvod prečo ju môžete získať chodením na boso vo verejných bazénov, šatniach, hotelových sprchovacích kútoch či používaním obuvi človeka infikovaného týmito plesňami. Zabrániť infikovaniu môžete tým, že nebudete chodiť boso v spomenutých miestach.

Ak sa už infekcia vyvinula, jestvuje mnoho rôznych spôsobov ako sa jej zbaviť od liekov na predpis po prírodné liečby ktoré sú veľmi účinné a lacné.

Čajovníkový olej

Tento olej je jedným z prírodných liečiv na mykózu nôh, kvapky čajovníkového oleja sú zvyčajne skombinované s troškou vody, do tohto roztoku si človek namočí postihnuté chodidlá. Po takomto chodidlovom kúpeli je potrebné vysušiť chodidlá a udržiavať ich v suchu.

Cesnak

Ďalšie prírodné liečivo na mykózu nôh. Rôznym spôsobom si môžete aplikovať čerstvý cesnak na postihnuté chodidlá, čo vyhubí plesne spôsobujúce nepríjemnosti. Najlepšie počas celého dňa. Kvôli typickému cesnakovému zápachu je takéto liečivo vyhovujúce len u vás doma.

Ďalším liekom na mykózu nôh je namočenie si chodidiel v roztoku teplej vody a epsom soli. Môžete taktiež použiť sódu bikarbónu, tá vyrovnáva pH hladiny chodidiel čo pomáha v liečení mykózy.

Hoci je mykóza nôh vo všeobecnosti ľahko liečiteľnou chorobou, a vplýva veľmi dobre na prírodné a iné liečivá, je potrebné aby ste tento problém neignorovali. Liečenie tohto problému je dôležité tak pre vás, ako aj pre ľudí vôkol vás. Toto plesňové ochorenie je totižto ľahko šíriteľné.

Majte na pamäti, že sa mykóza nôh často objavuje aj s inými kožnými chorobami, ako je tinea cruris a lišaje, a môže byť ťažko ovládateľná pokiaľ bola dlhodobo neliečená.

Tu nájdete ďalšie domáce recepty.

Správna starostlivosť o chodidlá je veľmi dôležitá

Nohy vo vodeVaše chodidlá sú veľmi dôležitou časťou vášho tela. Sú to práve oni, ktoré znášajú celú váhu vášho tela. Človek neustále využíva chodidlá, od státia, po behanie či chodenie. Odkedy človek chodí na dvoch nohách a nezapája do toho ruky, chodidlá musia znášať oveľa viac tlaku a záťaže.

No vo väčšine prípadov človek zabúda na nohy. Stará sa o tvár rôznymi pílingmi a inými procedúrami, o vlasy, ruky, oči, uší, no pokiaľ ide o nohy, na to človek často zabúda. Je veľmi potrebné starať sa o chodidlá. Staranie sa o chodidlá je považované za osobnú hygiénu. Ale aj ako prevenciu pred vážnejšími ochoreniami ako sú napr. problematické kŕčové žily, alebo bolesti v kolene.

To je nesprávne. Starostlivosť o nohy je veľmi dôležitá, a pokiaľ sa staráte o vaše nohy dôkladne, potom sa budete cítiť lepšie. Či idete na jednoduchú masáž ktorá zahrňuje mnoho cvikov a pohybov ktoré zrelaxujú vaše nohy a chodidlá, zbadáte aký dopad majú zrelaxované nohy na vaše pohodlie. V chodidlách sa totižto nachádza množstvo dôležitých nervov spájajúce nohy s celým telom. To je dôvod prečo sa človek cíti plne zrelaxovaný po chodidlovej masáži. Ak sa nestaráte o vaše chodidlá pravidelne, je veľká šanca, že u vás vzniknú rôzne problémy spojené s nedodržanou hygienou a nedostatočnou starostlivosťou, ako je napríklad mykóza nôh. Pokiaľ sa rozhodnete pravidelne starať o vaše chodidlá, dokážete sa vyhnúť všetkým problémom. Pravidelný chodidlový kúpeľ nie je ťažká úloha. Chodidlá si pokojne namočte a použite trochu mydla, následne si chodidlá poriadne vysušte, najmä medzi palcami. Vaše nohy sa takto budú cítiť skvelo po celý deň.

Čistite a strihajte si nechty pravidelne. Nestrihajte ich na príliš krátko a nestrihajte rohy prstov. Ak máte mozole či iné kožné problémy, využite lieky na predpis aby ste sa týchto problémov zbavili. Ponorte nohy do teplej vody po dobu 10-tich až 15-tich minút.

Ako mozole (či iné kožné problémy) zmäknú, pokúste sa zoškrabať ich (napr. pemzou). V prípade závažných problémov, navštívte lekára.

Ďalším dôležitým prvkom v starostlivosti o nohy je nosiť čisté pančuchy či ponožky. Meňte si ponožky pravidelne a nenoste ponožky či pančuchy ktoré sú pritesné. Vaše chodidlá musia dýchať.

Niektorým ľuďom sa chodidlá potia omnoho viac počas leta. Ak to je váš prípad, vždy by ste si mali nohy umyť predtým ako pôjdete von. Použite púder na chodidlá, aby boli v suchu. Po práci si namočte nohy do teplej vody a opláchnite ich antiseptickým mydlom.

Ďalším dôležitým aspektom starostlivosti o chodidlá je nosiť správnu obuv. Obuv, ktorá nie je komfortná a správna (priúzke atď.) pre vaše chodidlá, začne spôsobovať po čase problémy, ktoré bude následne potrebné riešiť, ako napríklad liečba haluxov. Najmä ak je takáto obuv nosená pravidelne.